Impact in leiderschapscommunicatie
Leiderschap en communicatie
John Cornelissen
Leiderschap en communicatie
2 min

Lastige situaties in leiderschapscommunicatie

2 min


Wat maakt lastige interacties lastig?

Wouter is teammanager ICT in een multinational:  “Ik moet aan de Raad van bestuur soms lastige voorstellen doen omdat we met de ICT toch onverwachte problemen hebben. Bijvoorbeeld een softwaresysteem dat dringend vernieuwd moet worden.”

“Ik bereid me goed voor want ik houd graag de controle. Ik ben een analytisch en resultaatgericht persoon met een technische achtergrond. Als het anders loopt dan ik verwacht in die gesprekken voel ik me onprettig, onzeker of opgejaagd.” 

Lastige interacties zijn een onlosmakelijk onderdeel van leidinggeven. Ze zijn lastig door tegenstrijdige belangen, verschil in percepties of elkaar niet ‘verstaan’. 

Ze kunnen ook lastig zijn doordat gevoelens als onzekerheid, angst of boosheid, bij onszelf en de ander zodanig de boventoon gaan voeren dat die niet meer behulpzaam zijn voor een zinvol gesprek. 

Waarnemen van je ervaring om effectief te communiceren

Hoe ga jij hier mee om? Een keuze uit een paar mogelijkheden. 

✔ Je probeert je van je ongemakkelijke gevoel niks aan te trekken. Voor sommige mensen werkt dat, voor anderen helemaal niet. 

✔ Of je laat jezelf er door leiden. Met de kans dat de ander dat ook doet en je in een negatieve spiraal komt. Meestal niet zo zinvol. 

✔ Of je maakt onderscheid tussen je gevoelens en je gedrag. Waarbij je gevoelens er helemaal mogen zijn en jezelf leidend blijft in hoeverre die je gedrag bepalen. Dit is de meest kansrijke route die wel oefening vraagt. 

Voor een effectieve persoonlijke communicatie is het essentieel dat we onze innerlijke gewaarwordingen vooraf en tijdens de interactie bewust zijn. Die gewaarwordingen zijn in situaties zoals bij Wouter niet altijd even plezierig. En het is zinvol als je ze kunt gaan waarnemen. Om je er vervolgens toe te kunnen verhouden.

Drie opties om met spanning om te gaan

  1. Je voelt dat je gespannen bent maar je laat je er niet door bepalen. 
  2. Je bent je bewust van je angstigheid en je realiseert je dat dat voor 90% niet nodig is. 
  3. Je merkt dat je opgejaagd bent en je vertraagt je tempo omdat snelheid je niet helpt. 

In mijn workshop coach ik Wouter om met deze opties in de casus uit zijn werk te experimenteren. Ik ben hem behulpzaam meer in de situatie aanwezig te zijn. Ik geef hem inhoudelijke suggesties zodat zijn gesprekspartners zijn verhaal serieus nemen.

Samen met collega-deelnemers in de workshop neem ik waar dat hij in zijn optreden een grote stap zet. Waar hij zich in eerste instantie nog voordeed als een ijverige projectleider straalt hij nu de senior uit – de CIO - Chief Information Officer - die hij in zijn functieomschrijving nog niet, maar inhoudelijk uitdrukkelijk wél is. 

Met ’aanwezigheid’ authentieker en effectiever communiceren

Als het lukt om angstgevoelens wel waar te nemen maar niet de overhand te latnn krijgen,  kun je met meer aanwezigheid in inhoudelijk lastige situaties soepeler optreden. Je hoeft de interactie dan minder te controleren.  

Je bent beter in staat in te gaan op de argumentatie van de ander. Je bent authentieker en daardoor kun je je adequater verwoorden. Kortom meer impact in je communicatie. 

Herken jij elementen waar Wouter mee worstelt?

Heb je last van overmatige spanning in lastige interacties waardoor je gaat disfunctioneren? Wil je ook onderscheid leren maken tussen je ervaring en je gedrag? Ben je geïnteresseerd in hoe je ervoor zorgt dat je authentieker aanwezig kunt blijven? 

Meer weten over coaching bij impact in leiderschapscommunicatie? 

Heb je een vraag over één van de ingrediënten van leiderschapscommunicatie?

Mogelijk wil je over jouw vragen en puzzels in gesprek. Maak een afspraak voor een vrijblijvend strategiegesprek waarin we jouw vragen onderzoeken>>>

Benieuwd om van je te horen!

Ontvang kosteloos  het whitepaper 4 routes naar effectieve leiderschapscommunicatie