4 manieren om met weerstand en kritiek om te gaan

4 manieren om met weerstand en kritiek om te gaan


Frontale verbale aanval door een groep medewerkers 

Alexandra denkt dat ze goed op koers ligt met de organisatie zelfstandig te krijgen. Ze is nu vijf jaar directeur en staat voor de opgave om van een gesubsidieerde instelling binnen drie jaar een organisatie neer te zetten die financieel op eigen benen staat.

Ze is aan het woord in de personeelsbijeenkomst over de nieuwe plannen. Meer dan honderd medewerkers informeert ze over de nieuwe koers waar ze het laatste half jaar hard aan gewerkt heeft. 

In een pittige discussie klinkt opeens: “Met je gepush en getrek manipuleer je de hele boel bij elkaar! Op deze manier moet je er niet op rekenen dat we meedoen. We hebben al een mail naar het bestuur gestuurd want we vertrouwen je gewoon niet meer!”

Dit is natuurlijk een situatie waar je als leidinggevende niet in terecht wilt komen. Je doet je uiterste best om met alle interne en externe betrokkenen een goed plan te maken.

Crisis bij het draagvlak creëren

Alexandra schakelt mij in als leiderschapscoach om te onderzoeken wat haar aandeel in de ontstane situatie is. Ze vermoedt dat het meer aan haar communicatie ligt dan aan de kwaliteit van haar plan. Ze merkt dat ze soms te kort door de bocht gaat. Mentaal staat ze onder druk. 

Ze zit er soms ook behoorlijk doorheen gezien de tijdsdruk en de alsmaar verhardende standpunten. Ze is echter vastbesloten en gemotiveerd om de organisatie naar een inhoudelijk en financieel gezonde situatie te begeleiden. 

Ik ben het met haar eens dat het een crisissituatie is. Ondanks dat het merendeel van de hoogopgeleide professionals en haar bestuur achter de plannen staat, begint het ruime draagvlak af te brokkelen. 

4 manieren om met weerstand en kritiek om te gaan

1. Onderzoek de weerstand en kritiek

In het gesprek suggereer ik om één-op-één met de groep van ongeveer 15 opponenten te spreken. Alexandra is daar niet meteen enthousiast over. Ze heeft slechte ervaringen met dat het ook in een kleinere groep escaleert. Ze wil het desondanks een kans geven. Ik ben haar behulpzaam met een aanpak. 

Alexandra en ik hebben een goede samenwerking. Ze is bereid naar zichzelf te kijken, incasseert lastige feedback en experimenteert met de suggesties die ik haar geef om het gewenste resultaat te halen.

Mijn visie op effectief en persoonlijk communiceren bij weerstand is dat je altijd een poging moet wagen om te achterhalen waar de kritiek over gaat. Mogelijk zit daar zinnig materiaal in dat je over het hoofd hebt gezien. Je hoort misschien wat er mis gaat in jouw communicatie. Of je wordt verrast door wat je nog niet wist. 

2. Contouren van een aanpak

Om je communicatie effectief te laten zijn moet je je in dit soort specifieke situaties aan een paar spelregels houden. Ik deel ze graag met je. 

  1. Je gaat met je opponenten één-op-één in gesprek. Je gaat niet in discussie ook al moet je op je tong bijten. 
  2. Je probeert de kern van de kritiek te achterhalen.
  3. Het gesprek heeft een open einde. 

Na alle gesprekken gevoerd te hebben lever je per persoon maatwerk om de samenwerking weer werkbaar te maken. 

Alexandra is verrast over wat ze hoort. De motieven van ieders kritische opstelling zijn sterk uiteenlopend. 

Deze omweg kost haar even wat tijd maar haalt wel de angel uit de felle oppositie. Het klaart de lucht waardoor ze volgende stappen kan zetten in de koerswijziging. 

3. Moed en zelfreflectie als je het verschil wilt maken.

Je kunt je voorstellen dat de coaching in deze fase van het proces intensief is. Ze moet in deze periode extra behoedzaam opereren. Ik begeleid haar in precieze acties te nemen. In crisissituaties is het een valkuil om rigide te gaan communiceren. 

Als je in contact kunt blijven met je morele waarden en oefent met een zorgvuldige woordkeuze geeft dat een goede basis om het verschil te kunnen maken. Het vraagt moed, zelfreflectie en oefening om zowel krachtig als sensitief lastige kwesties aan te spreken. 

Er valt natuurlijk veel meer te zeggen over het hele veranderproces maar dat bewaar ik voor een volgend blogbericht. Het goede nieuws is dat het Alexandra lukt binnen de gestelde tijd de organisatie op eigen benen te krijgen.

4. Neem tegengeluiden tijdig serieus

Voor Alexandra blijkt dit een belangrijk leerproces te zijn. Ze heeft veel tijd en aandacht gestoken in het maken van een inhoudelijk en kansrijk plan voor het voortbestaan van de organisatie. 

Ze realiseert zich ook dat ze de tegengeluiden van de professionals te weinig aandacht heeft gegeven. Ze leert de bezwaren van haar mensen serieuzer te nemen zodat ze hen in haar interne communicatie meer stap voor stap kan meenemen. 

 

Meer weten over coaching bij effectieve persoonlijke communicatie in je leidinggevende rol? 

Herken jij elementen waar Alexandra mee worstelt?

Hoe ga jij om met tegenwind of kritiek van gesprekspartners? Verlies je draagvlak? Denk je soms ook dat het meer aan je communicatie ligt dan aan de kwaliteit van je plan dat er weerstand ontstaat? 

Deze casus is vanzelfsprekend anoniem gemaakt vanwege de vertrouwelijkheid. Ik ben benieuwd van je te horen of je dingen herkent. Mogelijk wil je over jouw vragen en puzzels in gesprek komen.

Maak een afspraak voor een vrijblijvend strategiegesprek waarin we jouw vragen onderzoeken>>>

Over de schrijver
John Cornelissen van Leiderschap met impact is gespecialiseerd in effectieve persoonlijke communicatie in je rol van manager, bestuurder of projectleider. Hij is behulpzaam om je de goede match te laten vinden tussen wie je bent en de rol die je hebt. Zijn expertise is hoe je persoonlijker, authentieker en effectiever kunt optreden. In zijn coaching- en trainingsprogramma’s geeft hij tools, constructieve feedback en toepasbare suggesties voor je dagelijkse praktijk. Daarmee krijg je praktische handvatten voor lastige interacties.

Wil je over jouw vragen in gesprek?

Maak dan een afspraak voor een vrijblijvend en kosteloos adviesgesprek in Zoom dan onderzoeken we of ik je van dienst kan zijn.