Effectieve leiderschapscommunicatie
Leiderschap en communicatie
John Cornelissen
Leiderschap en communicatie
2 min

Enthousiast communiceren - zonder overweldigend te zijn - 4 manieren

2 min


Een directe aanpak – niet altijd het goede resultaat

Annemieke is landelijk manager bij een ingenieursbureau en werkt al meer dan twintig jaar in deze sector. Ze is iemand die veel voor elkaar krijgt door een positieve instelling en een vaak onconventionele aanpak. Zij zegt:

“Ik heb veel energie en ik heb altijd wel een nieuw idee. Maar ik ben soms ook direct en ik heb geleerd dat dat voor anderen ook confronterend kan zijn. Het wordt nu echt tijd dat ik beter in de gaten krijg wat ik anders kan doen.”

“De manier waarop ik communiceer werkt tegen me om de goede resultaten te halen. Mensen houden hun mond, ontwijken me of ik hoor niet meer van ze. Ik ben altijd bereid een pittige discussie aan te gaan maar veel mensen willen dat niet.”

Krachtige motieven en sensitiviteit

Geïnspireerd zijn is in leiderschap een onmisbaar element. Die inspiratie is altijd verbonden met je morele motieven.

Inspiratie en motieven zijn een krachtige drijfveer om dingen voor elkaar te krijgen in je organisatie. Naast kracht heb je echter ook sensitiviteit nodig om verbinding te kunnen houden met je omgeving. 

Als je te ver voor de troepen uitloopt sta je alleen

Moet je dan minder enthousiast en gedreven zijn? Mijn korte antwoord is: zeker niet! Het genuanceerde antwoord is: voeg iets toe aan je gedrevenheid waardoor je verbinding houdt met je gesprekspartners.

Én we hebben behoefte aan ‘bevlogen leiders’ in organisaties!

4 manieren om enthousiast te inspireren zonder overweldigend te zijn  

Verbinding maken is tweerichtingsverkeer. Voordat we actie kunnen ondernemen dienen we erachter te komen wat er gaande is. Leiderschapscommunicatie gaat minstens net zo veel over luisteren als over spreken. Het vraagt om dat we ons verdiepen in het vraagstuk dat er speelt. Wat is er aan de hand, hoe doet het zich in concrete zin voor en wat loopt er spaak in het proces? En wat is er gaande bij de mensen die erbij betrokken zijn?

Wat leert Annemieke in de coaching zodat ze het overweldigende effect dat ze soms op mensen heeft in goede banen kan leiden? In verschillende casussen uit haar eigen praktijk werken we aan de volgende aspecten

  • Verplaats je in de belangen, vragen en interesses van je gesprekspartners
  • Zet het perspectief van de ander voorop voordat je jouw perspectief geeft.
  • Wees transparant over je plannen en het proces dat je wil t gaan. Luister aandachtig of de ander daarin mee kan gaan.
  • Las regelmatig checkmomenten in om te bepalen of je gesprekspartners nog zijn aangesloten.

Voor Annemieke is het even wennen om in de oefening uit haar comfortzone te stappen.

Trager gevoel – beter resultaat 

Als ze de suggesties in haar werk toepast merkt ze bij zichzelf ongeduld omdat het naar haar idee te traag gaat. Ze merkt echter ook dat de interactie soepeler verloopt en dat ze beter in verbinding blijft. En dat ze sneller het gewenste resultaat haalt.

Bij het zetten van volgende stappen in je leiderschapscommunicatie dien je soms tegen je gewoonte in te gaan. Om een nieuwe gewoonte je eigen te maken die effectiever is.

Herken jij elementen waar Annemieke meer worstelt?

Heb je vragen over wat het effect van jouw manier van communiceren is? Herken je dat je door je enthousiasme in je communicatie gesprekspartners kwijt raakt? Wil je ook iets toevoegen aan je repertoire om niet te ver voor de troepen uit te lopen? 

Meer weten over coaching bij effectieve persoonlijke communicatie in je leidinggevende rol?

Heb je een vraag over één van de ingrediënten van leiderschapscommunicatie?

Mogelijk wil je over jouw vragen en puzzels in gesprek. Maak een afspraak voor een vrijblijvend strategiegesprek waarin we jouw vragen onderzoeken>>>

Benieuwd om van je te horen!

Ontvang kosteloos  het whitepaper 4 routes naar effectieve leiderschapscommunicatie