Ongewenste effecten in je persoonlijke communicatie?

Ongewenste effecten in je persoonlijke communicatie?


 


Gesprekken lopen onverwacht ongemakkelijk 

Karin is financieel directeur in een non-profit organisatie die op het punt staat te fuseren. Ze is beoogd medebestuurder in de nieuwe fusie-organisatie. Haar optreden in overlegsituaties roept vragen op. 

In een eerste coaching gesprek zegt ze: 

“Ik weet wat ik wil en wat er moet gebeuren. Als financieel directeur kon ik de dingen gewoon regelen. Nu ik in werkgroepen zit met mensen uit beide organisaties en iedereen weet dat ik één van de nieuwe bestuurders ben, lopen die gesprekken ongemakkelijk.”

“Mensen worden onverwacht emotioneel over wat ik doe. Het gaat er nu over dat mensen ander werk op andere locaties moeten gaan doen. Het lijkt er op dat ik de dingen niet zo tactisch zeg. Ik richt me vaak op de inhoud maar heb niet in de gaten wat de onderstroom van het gesprek is.”

In een leidinggevende rol is het niet altijd makkelijk voor jezelf te beoordelen of je effectief communiceert. Je hebt je plannen, je targets en je projecten waar je in de eerste plaats op gefocust bent. Hoe hoger je komt in de hiërarchie, hoe minder constructieve feedback je krijgt. 

Zorgvuldige verwoording, feedback en oefening 

In mijn optiek is het bij effectieve persoonlijke communicatie van belang om zo integer mogelijk te zijn. Je gebruikt andere bewoordingen in het directie-overleg dan wanneer je met medewerkers praat. 

Het werkt echter het beste als je je woorden in de meeste situaties zorgvuldig kiest vanuit het bewustzijn van je rol en je verantwoordelijkheid. Dat voorkomt dat je je in verschillende contexten als een kameleon moet gaan gedragen. 

Als er negatieve feedback komt is die vaak indirect of gekleurd. Is het zinvol te onderzoeken of wat je via-via hoort, het topje van de ijsberg is? Is het van belang hier meer helderheid over te krijgen, aannames bij te stellen en te oefenen met ander gedrag?

In een dergelijke situatie zijn de volgende opties zinvol: 

  1. Vraag je directe collega’s om feedback
  2. Verplaats je vooraf en tijdens de interactie in de positie van je gesprekspartners.
  3. Oefen realistische situaties met een collega of coach. 

Maak verbinding met je gesprekspartners

Karin neemt deze suggesties over nadat we dat in de coaching besproken en geoefend hebben. Ze is verrast over wat ze terug hoort. Het is voor haar een spannend proces om van collega’s meer feedback te krijgen.

Het geeft haar wel meer beeld hoe ze gezien wordt. Het vraagt enige reflectie van haar om zich te verplaatsen in het perspectief van de ander. 

Het helpt haar om contact houden met gesprekspartners door in de situatie te informeren naar hun beleving. Het oefenen voelt in eerste instantie wat ongemakkelijk maar ze ziet het goede effect daarvan.  

Een nieuwe koers met je communicatie vinden

Wat levert dit proces Karin op? Het blijkt dat er toch meer ‘vertrouwens-schade’ is veroorzaakt dan gedacht. Het kost tijd om dat weer terug te winnen. Ze slaagt er echter tijdig in met haar communicatie een nieuwe koers te vinden. Ze zegt daarover: “Ik zie dat ik het komende jaar nog wel veel aandacht moet geven aan hoe ik medewerkers mee krijg en draagvlak creëer. Het is een interessant leerproces. Ik ben blij dat er nu voldoende basis is om in het nieuwe bestuur opgenomen te worden.” 

Meer weten over coaching bij effectieve persoonlijke communicatie in je leidinggevende rol? 

Herken je elementen waar Karin mee worstelt? 

Heb je vragen over wat het effect van jouw manier van communiceren is? Kun je voorafgaand aan interacties in je opzet rekening houden met de beleving van de ander? Kun je tijdens je interactie je houding en verwoording bijstellen naar aanleiding van een onverwachte weerstand? 

Deze casus is vanzelfsprekend anoniem gemaakt vanwege de vertrouwelijkheid. Ik ben benieuwd van je te horen of je dingen herkent. Mogelijk wil je over jouw vragen en puzzels in gesprek komen.

Maak een afspraak voor een vrijblijvend strategiegesprek waarin we jouw vragen onderzoeken>>>

Over de schrijver
John Cornelissen van Leiderschap met impact is gespecialiseerd in effectieve persoonlijke communicatie in je rol van manager, bestuurder of projectleider. Hij is behulpzaam om je de goede match te laten vinden tussen wie je bent en de rol die je hebt. Zijn expertise is hoe je persoonlijker, authentieker en effectiever kunt optreden. In zijn coaching- en trainingsprogramma’s geeft hij tools, constructieve feedback en toepasbare suggesties voor je dagelijkse praktijk. Daarmee krijg je praktische handvatten voor lastige interacties.

Wil je over jouw vragen in gesprek?

Maak dan een afspraak voor een vrijblijvend en kosteloos adviesgesprek in Zoom dan onderzoeken we of ik je van dienst kan zijn.