4 manieren om met weerstand en kritiek om te gaan
Frontale verbale aanval door een groep medewerkers
Alexandra denkt dat ze goed op koers ligt met de organisatie zelfstandig te krijgen. Ze is nu vijf jaar directeur en staat voor de opgave om van een gesubsidieerde instelling binnen drie jaar een organisatie neer te zetten die financieel op eigen benen staat.
Ze is aan het woord in de personeelsbijeenkomst over de nieuwe plannen. Meer dan honderd medewerkers informeert ze over de nieuwe koers waar ze het laatste half jaar hard aan gewerkt heeft.
In een pittige discussie klinkt opeens: “Met je gepush en getrek manipuleer je de hele boel bij elkaar! Op deze manier moet je er niet op rekenen dat we meedoen. We hebben al een mail naar het bestuur gestuurd want we vertrouwen je gewoon niet meer!”
Dit is natuurlijk een situatie waar je niet in terecht wilt komen. Je doet je uiterste best om met alle interne en externe betrokkenen een goed plan te maken.
Crisis bij het draagvlak creëren
Alexandra schakelt mij in als leiderschapscoach om te onderzoeken wat haar aandeel in de ontstane situatie is. Ze vermoedt dat het meer aan haar communicatie ligt dan aan de kwaliteit van haar plan. Ze merkt dat ze soms te kort door de bocht gaat. Mentaal staat ze onder druk.
Ze zit er soms ook behoorlijk doorheen gezien de tijdsdruk en de alsmaar verhardende standpunten. Ze is echter vastbesloten en gemotiveerd om de organisatie naar een inhoudelijk en financieel gezonde situatie te begeleiden.
Ik ben het met haar eens dat het een crisissituatie is. Ondanks dat het merendeel van de hoogopgeleide professionals en haar bestuur achter de plannen staan, begint het ruime draagvlak af te brokkelen.
4 manieren om met weerstand en kritiek om te gaan
1. Onderzoek de weerstand en kritiek
In het gesprek suggereer ik om één-op-één met de groep van ongeveer 15 opponenten te spreken. Alexandra is daar niet meteen enthousiast over. Ze heeft slechte ervaringen met dat het ook in een kleinere groep escaleert. Ze wil het desondanks een kans geven. Ik ben haar behulpzaam met een aanpak.
Alexandra is sterk gemotiveerd uit de impasse te komen. Ze is bereid naar zichzelf te kijken, incasseert lastige feedback en experimenteert met de suggesties die ik haar geef om het gewenste resultaat te halen.
Bij weerstand dien je altijd een poging te wagen om te achterhalen waar de kritiek over gaat. Mogelijk zit daar zinnig materiaal in dat je over het hoofd hebt gezien. Je hoort wat er mis gaat in jouw communicatie. Of je wordt verrast door wat je nog niet wist.
2. Haal de angel uit de oppositie
Om je communicatie effectief te laten zijn moet je je in dit soort specifieke situaties aan een paar spelregels houden.
- Je gaat met je opponenten één-op-één in gesprek. Je gaat niet in discussie ook al moet je op je tong bijten.
- Je probeert de kern van de kritiek te achterhalen.
- Het gesprek heeft een open einde.
Na alle gesprekken gevoerd te hebben lever je per persoon maatwerk om de samenwerking weer werkbaar te maken.
Alexandra is verrast over wat ze hoort. De motieven van ieders kritische opstelling zijn sterk uiteenlopend.
Deze route kost haar even wat tijd maar die haalt ze er dubbel en dwars uit doordat ze hiermee de angel uit de felle oppositie haalt. Het klaart de lucht waardoor ze volgende stappen kan zetten in de koerswijziging.
3. Mobiliseer zelfreflectie en moed
Je kunt je voorstellen dat de coaching in deze fase van het proces intensief is. Alexandra moet in deze periode extra behoedzaam opereren. Ik begeleid haar in precieze acties te nemen. In crisissituaties is het een valkuil om rigide te gaan communiceren.
Als je in contact kunt blijven met je morele waarden en oefent met een zorgvuldige woordkeuze geeft dat een goede basis om het verschil te kunnen maken. Het vraagt moed, zelfreflectie en oefening om zowel krachtig als sensitief lastige kwesties aan te spreken.
Er valt natuurlijk veel meer te zeggen over het hele veranderproces maar dat bewaar ik voor een volgend blogbericht. Het goede nieuws is dat het Alexandra lukt binnen de gestelde tijd de organisatie op eigen benen te krijgen.
4. Neem tegengeluiden tijdig serieus
Voor Alexandra blijkt dit een belangrijk leerproces te zijn. Ze heeft veel tijd en aandacht gestoken in het maken van een inhoudelijk en kansrijk plan voor het voortbestaan van de organisatie.
Ze realiseert zich ook dat ze de tegengeluiden van de professionals te weinig aandacht heeft gegeven. Ze leert de bezwaren van haar mensen serieuzer te nemen zodat ze hen in haar interne leiderschapscommunicatie meer stap voor stap kan meenemen.
Herken jij elementen waar Alexandra mee worstelt?
Hoe ga jij om met tegenwind of kritiek van gesprekspartners? Verlies je draagvlak? Denk je soms ook dat het meer aan je communicatie ligt dan aan de kwaliteit van je plan dat er weerstand ontstaat?
Ik ben benieuwd van je te horen of je dingen herkent. Mogelijk wil je over jouw vragen en puzzels in gesprek komen.
Meer weten over coaching bij effectieve persoonlijke communicatie in je leidinggevende rol?
Heb je een vraag over één van de ingrediënten van leiderschapscommunicatie?
Mogelijk wil je over jouw vragen en puzzels in gesprek. Maak een afspraak voor een vrijblijvend strategiegesprek waarin we jouw vragen onderzoeken>>>
Benieuwd om van je te horen!
Ontvang kosteloos het whitepaper 4 routes naar effectieve leiderschapscommunicatie