Inspireren met een aantrekkelijk realistisch perspectief - 3 elementen

Inspireren met een aantrekkelijk realistisch perspectief - 3 elementen


Hoe kun je inspireren in de zakelijke context?

Michelle is een jonge bestuurder in deze non-profit organisatie. Ze heeft snel carrière gemaakt en wordt al gepolst voor een volgende stap. Ze volgt bij mij een workshop over effectieve communicatie om zich professioneel verder te ontwikkelen.

Michelle zoekt naar manieren om mensen te overtuigen door een verhaal dat inspireert en raakt. Ze zegt; “Ik moest laatst een verhaal houden over de toekomst van de organisatie. Het ging best wel redelijk maar er sprong niet echt een vonk over. Ik wilde eigenlijk veel meer zeggen maar ik kon nog niet de goede woorden en toon vinden.”

“Ik heb de neiging om erg inhoudelijk en bij de droge feiten te blijven. Het wordt gewaardeerd dat ik problemen oplos en projecten goed draai.”

“Daarbij wil ik echter mijn toehoorders en gesprekspartners ook kunnen inspireren met een visie of een aantrekkelijk realistisch perspectief. Dat wordt ook van me verwacht.” 

Is kunnen inspireren het verschil tussen leidinggeven en leiderschap? 

 Inspireren vraagt een andere manier van kijken en van denken dan wat je in leidinggeven gewend bent: 

  • Kun je innerlijk een uitstap maken naar het grotere plaatje? 
  • Waar komt de organisatie of de sector vandaan? 
  • Waar staan jullie nu en wat zie je aan de horizon? 
  • Wat zijn jouw persoonlijke inspiratiebronnen en durf je die in te brengen? 
  • Hoe bouw je je verhaal op en wat zijn de goede woorden? Wat is de goede toon? 

Als je naast managen ook leiderschap wilt tonen is het kunnen inspireren een cruciale vaardigheid in je communicatie. Veel leidinggevenden hebben deze behoefte of het wordt van ze verwacht.

Zelf geïnspireerd zijn om anderen te kunnen inspireren en bemoedigen. 

Het is plezierig om met Michelle te werken. Ze zoekt naar persoonlijke anekdotes, metaforen en relevante analogieën, die datgene wat ze wil vertellen, kan ondersteunen. Het doet me denken aan de tijd, dertigplus jaar geleden, dat ik in het theater werkte. Daar ben je ook altijd genoodzaakt om een goed waarachtig verhaal te vertellen. 

Alle facetten van persoonlijke communicatie fascineren me. Inspireren vanuit je leidinggevende positie heeft mijn bijzondere interesse omdat collega’s en medewerkers dat nu meer dan ooit nodig hebben. 

Als jij geïnspireerd bent is het de kunst om die vonk te laten overspringen. Je inspireert daarmee anderen om de uitdagingen waar we mee geconfronteerd worden, aan te gaan. 

3 elementen om te inspireren met een aantrekkelijk realistisch perspectief

  1. Vraag je af wélke vonk je wilt laten overspringen, is het een idee, een beeld of een verlangen? Hoe doet zich dat bij jou voor? Maak het in eerste instantie zo rijk mogelijk. 
  2. Onderzoek je persoonlijk inspiratiebronnen. Wat zijn levensgebeurtenissen, anekdotes, mensen en verhalen die je hebben geraakt. Dat kunnen ook kleine eenvoudige gebeurtenissen zijn geweest. 
  3. Leg een dossier, liever een ‘schatkist’;-), aan, waarin je die inspiratiebronnen documenteert. De schatkist kan je raadplegen als je materiaal nodig hebt. Het helpt als je dat al verwoord hebt. 

Experimenteren, oefenen en feedback krijgen.

In de workshop experimenteert Michelle met de ingrediënten. Ze doet belangrijke inzichten op. Door het oefenen van haar verhalen krijgt ze constructieve feedback van mij en andere deelnemers. 

Ze verbindt haar inspiratiebronnen met het zakelijke verhaal dat ze wil vertellen. Ze oefent met de goede opzet te vinden. Zo vindt ze met een andere opzet de goede balans tussen de verschillende onderdelen. 

Ze zegt: “Ik ben er achter gekomen dat ik veel meer anekdotes en inspiraties heb dan ik dacht. En ik vind het zowel leuk als spannend om die persoonlijke verhalen en visies te verwoorden.”

“Ik denk snel wie-denk-ik-wel--dat-ik-ben dat dit interessant zou zijn? Ik zie nu ook dat mijn innerlijke criticus me dan op mijn nek zit en dat ik die niet serieus moet nemen. En het helpt enorm om dat in deze workshop te hebben kunnen oefenen en concrete feedback te krijgen” 

Wil je weten hoe je kunt inspireren met een aantrekkelijk perspectief? Lees hier meer over de Workshop Persoonlijke effectiviteit. 

Herken jij elementen waar Michelle mee worstelt?

Wil jij je gesprekspartners meenemen in jouw visie en daarmee inspireren? Weet je welke inspiratiebronnen je hebt om te gebruiken in de zakelijke omgeving? Kun je een aansprekende opzet vinden om je inspiratiebronnen in je zakelijke verhaal te integreren?

Deze casus is vanzelfsprekend anoniem gemaakt vanwege de vertrouwelijkheid. Ik ben benieuwd van je te horen of je dingen herkent. Mogelijk wil je over jouw vragen en puzzels in gesprek komen.

Maak een afspraak voor een vrijblijvend strategiegesprek waarin we jouw vragen onderzoeken>>> 


Over de schrijver
John Cornelissen van Leiderschap met impact is gespecialiseerd in effectieve persoonlijke communicatie in je rol van manager, bestuurder of projectleider. Hij is behulpzaam om je de goede match te laten vinden tussen wie je bent en de rol die je hebt. Zijn expertise is hoe je persoonlijker, authentieker en effectiever kunt optreden. In zijn coaching- en trainingsprogramma’s geeft hij tools, constructieve feedback en toepasbare suggesties voor je dagelijkse praktijk. Daarmee krijg je praktische handvatten voor lastige interacties.
Checklist effectieve persoonlijke communicatie in leiderschap

Ontvang gratis checklist effectieve persoonlijke communicatie in leiderschap 

Met de checklist onderzoek je de 14 belangrijkste elementen van leiderschapscommunicatie. De checklist geeft inzicht in waar je staat en wat je uitdagingen zijn.