Spanning en onzekerheid in lastige interacties - 3 opties hoe daarmee om te gaan.

Spanning en onzekerheid in lastige interacties - 3 opties hoe daarmee om te gaan.


Wat maakt lastige interacties lastig?

Wouter is teammanager ICT in een multinational. Hij is deelnemer in een workshop omdat hij meer impact wil hebben.

 “Ik moet aan de Raad van bestuur soms lastige voorstellen doen omdat we met de ICT toch onverwachte problemen hebben. Bijvoorbeeld een softwaresysteem dat dringend vernieuwd moet worden.”

“Ik bereid me goed voor want ik houd graag de controle. Ik ben een analytisch en resultaatgericht persoon met een technische achtergrond. Als het anders loopt dan ik verwacht in die gesprekken voel ik me onprettig, onzeker en opgejaagd.”

Lastige interacties zijn een onlosmakelijk onderdeel van leidinggeven en leiderschap. Ze zijn lastig door tegenstrijdige belangen, verschil in percepties en elkaar niet ‘verstaan’. 

Ze kunnen ook lastig zijn doordat gevoelens als onzekerheid, angst of boosheid, bij onszelf en de ander zodanig de boventoon gaan voeren dat die niet meer behulpzaam zijn voor een zinvol gesprek.

Waarnemen van je ervaring om effectief te communiceren

Hoe ga jij hier mee om? Een keuze uit een paar mogelijkheden. 

✔ Je probeert je van je ongemakkelijke gevoel niks aan te trekken. Voor sommige mensen werkt dat, voor anderen helemaal niet.

✔ Of je laat jezelf er door leiden. Met de kans dat de ander dat ook doet en je in een negatieve spiraal komt. Meestal niet zo zinvol.

✔ Of je maakt onderscheid tussen je gevoelens en je gedrag. Waarbij je gevoelens er helemaal mogen zijn en jezelf leidend blijft in hoeverre die je gedrag bepalen. Dit is de meest kansrijke route die wel oefening vraagt.

Voor een effectieve persoonlijke communicatie is het essentieel dat we onze innerlijke gewaarwordingen vooraf en tijdens de interactie bewust zijn. Dat is in situaties zoals bij Wouter niet altijd even plezierig. Maar het is al grote winst als je het kunt waarnemen. Om je er vervolgens toe te kunnen verhouden.

Drie opties om met spanning om te gaan

  1. Je voelt dat je gespannen bent maar je laat je er niet door bepalen. 
  2. Je bent je bewust van je angstigheid en je realiseert je dat dat voor 90% niet nodig is. 
  3. Je merkt dat je opgejaagd bent en je vertraagt je tempo omdat snelheid je niet helpt. 

In de workshop coach ik Wouter om met deze opties in de casus uit zijn werk te experimenteren. Ik ben hem behulpzaam meer in de situatie aanwezig te zijn. Ik geef hem inhoudelijke suggesties zodat zijn gesprekspartners zijn verhaal serieus nemen.

Samen met collega-deelnemers in de workshop neem ik waar dat hij in zijn optreden een grote stap zet. Waar hij zich in eerste instantie nog voordeed als een ijverige projectleider straalt hij nu de senior uit – de CIO - Chief Information Officer - die hij in zijn functieomschrijving nog niet, maar inhoudelijk uitdrukkelijk wél is.

Met ’presence’ authentieker en effectiever communiceren

Als het je lukt om je innerlijke reactiviteit ‘in de zijlijn te parkeren’, kun je met meer aanwezigheid/presence in inhoudelijk lastige situaties soepeler optreden. Je hoeft de interactie dan minder te controleren.

Je bent beter in staat in te gaan op de argumentatie van de ander. Je bent authentieker en daardoor kun je je adequater verwoordt. Kortom meer impact in je leiderschapscommunicatie.

Meer weten hoe je meer impact in je communcatie krijgt? Lees meer over de Workshop Persoonlijke effectiviteit.

Herken jij elementen waar Wouter mee worstelt?

Heb je last van overmatige spanning in lastige interacties waardoor je gaat disfunctioneren? Wil je ook onderscheid leren maken tussen je ervaring en je gedrag? Ben je geïnteresseerd in hoe je ervoor zorgt dat je authentieker aanwezig kunt blijven? 

Maak een afspraak voor een vrijblijvend strategiegesprek waarin we jouw vragen onderzoeken>>>

Deze casus is vanzelfsprekend anoniem gemaakt vanwege de vertrouwelijkheid. Ik ben benieuwd van je te horen of je dingen herkent. Mogelijk wil je over jouw vragen en puzzels in gesprek komen. 

Over de schrijver
John Cornelissen van Leiderschap met impact is gespecialiseerd in effectieve persoonlijke communicatie in je rol van manager, bestuurder of projectleider. Hij is behulpzaam om je de goede match te laten vinden tussen wie je bent en de rol die je hebt. Zijn expertise is hoe je persoonlijker, authentieker en effectiever kunt optreden. In zijn coaching- en trainingsprogramma’s geeft hij tools, constructieve feedback en toepasbare suggesties voor je dagelijkse praktijk. Daarmee krijg je praktische handvatten voor lastige interacties.
Checklist effectieve persoonlijke communicatie in leiderschap

Ontvang gratis checklist effectieve persoonlijke communicatie in leiderschap 

Met de checklist onderzoek je de 14 belangrijkste elementen van leiderschapscommunicatie. De checklist geeft inzicht in waar je staat en wat je uitdagingen zijn.